Prečo nakupujeme potraviny v zahraniči?
V posledných rokoch sa často diskutuje o kvalite a cenách potravín u nás a v zahraničí.
Niektorí sa sťažujú na vysoké ceny u nás, iní na nízku kvalitu produktov dodávaných na náš trh.
Zostáva len pri diskusiách? Pozreli sme bližšie na túto tému.
Ako je to s nákupmi potravín v zahraničí? Koľko ľudí chodí za nákupmi potravín za hranice?
Aké kategórie tam nakupujeme? Prečo?
Podľa výsledkov prieskumu až 30% z opýtaných nakupuje potraviny aspoň občas v zahraničí, z toho takmer 10% aspoň raz za mesiac. Respondenti realizujú najviac nákupov v Rakúsku (39%), v Českej republike (28%), v Poľsku (22%) a v Maďarsku (23%).
Do Rakúska chodia nakupovať najmä ľudia z Bratislavského a Trnavského kraja. Nákupy v Českej republike realizujú najviac ľudia z Trnavského a Žilinského kraja. Lacné nákupy potravín v Poľsku preferujú najmä ľudia z Prešovského a Žilinského kraja a do Maďarska chodia na nákupy potravín najmä ľudia z Košického a Nitrianskeho kraja.
Prečo ľudia nakupujú v zahraničí?
Dôvodov je viac. Nie je to len výhodnejšia cena, ale aj vyššia kvalita a dostupnosť iných produktov ako u nás.
Ľudia, ktorí nakupujú v Rakúsku, uviedli ako hlavný dôvod nákupov vyššiu kvalitu potravín. Nákupy v Českej republike a Poľsku sú najmä z dôvodu ceny. Nákupy v Maďarsku sú najmä z dôvodu nákupu produktov, ktoré u nás nie sú dostupné.
Respondenti z Bratislavského a Košického kraja nakupujú v zahraničí najmä z dôvodu kvality.
Z Trenčianskeho, Žilinského a Prešovského kraja najmä kvôli cene. Pre respondentov z Nitrianskeho kraja sú najväčším motivátorom nákupy produktov, ktoré u nás nie sú dostupné.
Aké produkty nakupujeme v zahraničí? A z akého dôvodu?
Pýtali sme sa na 14 kategórií potravín.
Z týchto kategórií sú najviac nakupované v zahraničí mliečne výrobky, syry, cukrovinky a produkty z mäsa. Pri mliečnych výrobkoch, syroch a mäsových produktoch je hlavným dôvodom vyššia kvalita potravín. Pri cukrovinkách je hlavným dôvodom väčší výber produktov.
Viac ako polovica respondentov nakupuje v zahraničí aj ovocie a zeleninu, kávu a čaj. Pokým pri ovocí a zelenine ide skôr o vyššiu kvalitu produktov, pri káve a čaji najmä o výhodnejšiu cenu.
Prieskum bol realizovaný na vzorke 500 respondentov. Vzorka respondentov bola reprezentatívna podľa veku, kraja, veľkosti sídla a vzdelania. Dopytovaní boli respondenti, ktorí sú zodpovední za nákup potravín do domácností, najmä ženy.