Prieskum trhu základ celého biznisu
Prieskum trhu základ nielen marketingu, ale celého biznisu.
Prieskum trhu by nemal byť výsadou len veľkých nadnárodných firiem, ale mal by byť základom obchodnej a marketingovej stratégie každej firmy. Nezáleží na tom, či firma niečo vyrába alebo predáva tovar či služby.
Spotrebiteľský prieskum trhu totiž prináša všetky potrebné informácie o:
- trhu – jeho vývoji v určitej kategórií, o ponuke sortimentu, cenách, benefitoch
- konkurencii – jej pozicioningu, ponuke, cenách, benefitoch, komunikácií so zákazníkmi
- zákazníkoch – a ich spotrebiteľskom správaní, potrebách, preferenciách, motivátoroch alebo naopak bariérach pri nákupnom rozhodovaní
V čom môže byť prieskum prospešný? Kedy využiť prieskum trhu?
Ak zavádzate nový produktu, službu, štartujete start up
Už pri prvých krokoch prípravy nových produktov, potrebujete mať zodpovedané nasledujúce otázky:
- Aký je potenciálny trh pre nový produkt alebo službu?
- Aká je veľkosť trhu – kategória? Koľko ľudí z celkovej populácie nakupuje túto kategóriu alebo podobné produkty?
- Aká je konkurenčná ponuka? Ktoré konkurenčné produkty sú najviac kupované a prečo?
- Koľko zákazníkov dokážete osloviť Vy?
- Kto je primárna cieľová skupina (nosní zákazníci) produktu?
- Je produkt, jeho funkčné parametre, novinky akceptovateľný pre svojich budúcich zákazníkov ?
- Sú nejaké bariéry, ktoré by mohli budúcich zákazníkov odradiť od nákupu?
- Ako vnímajú benefity nového produktu / služby budúci zákazníci?
- Sú tieto benefity pre nich relevantné? Ktorý benefit je najdôležitejší pre budúcu komunikáciu?
- Aký distribučný kanál je najvodnejší pre produkt alebo službu a cieľovú skupinu, ktorej je určrený.
- Aká forma komunikácie bude najvhodnejšia?
Plánujete inovácie Vašich produktov
Dnes je doba inovácií. Firmy vylepšujú svoje produkty, pridávajú nové parametre, prechádzajú na ekologickejšie produkty. Rovnako ako pri zavádzaní nových produktov a služieb, tak aj pri inováciách potrebujete mať informácie, ako tieto inovácie dokážu osloviť Vašich zákazníkov:
Sú tieto inovácie dostatočne motivujúce, aby oslovili nových zákazníkov?
- Akých? Akú cieľovú skupinu?
- Neodradia tieto inovácie Vašich lojálnych zákazníkov?
- Ak si ponecháte pôvodný aj inovovaný produkt, aká bude tzv. kanibalizácia (prienik zákazníkov)?
- Ako sa zmení positioning Vášho produktu / značky?
Ako vnímajú tieto inovácie produktu alebo služby existujúci / budúci zákazníci?
- Sú tieto inovácie pre nich relevantné?
- Aký benefit bude najvhodnejší pre budúcu komunikáciu takýchto inovovaných produktov?
- Aký obal bude zodpovedať positioningu, tak aby oslovil stanovenú cieľovú skupinu?
- Aká forma komunikácie bude najvhodnejšia?
- V prípade zvýšenia ceny, aká je optimálna cena, respektíve cenový strop pre takúto inováciu?
Chcete zvýšiť spokojnosť a lojalitu Vašich zákazníkov?
Mnoho firiem sa dnes orientuje na neustále získavanie nových zákazníkov. Ale viete, že až 70% obratu prinášajú práve tí, čo sa k Vám vracajú opakovane, teda Vaši lojálni zákazníci?
Zákaznícky prieskum Vám môže pomôcť nájsť odpovede na otázky:
- Koľko máte takýchto lojálnych zákazníkov?
- Aká je ich frekvencia nákupu podobných produktov alebo služby?
- Koľko % z týchto nákupov realizujú u Vás?
- Aké iné produkty, značky nakupujú v tejto kategórií? A prečo?
- Aké sú ich dôvody, motivátory, aby nakúpili u konkurencie?
- Ako sú Vaši zákazníci spokojní s Vašimi produktmi a službami?
- A ako s konkurenčnými? Aké rozdiely vnímajú medzi Vašimi produktmi alebo službami a konkurenčnými?
- Čo by ste mali zlepšiť, aby ste zvýšili ich lojalitu?
Váš obchod, Vaše tržby v poslednom období klesajú alebo stagnujú
Chcete nájsť dôvody? Chcete zvrátiť tento pokles?
Ak áno, treba urobiť hĺbkovú analýzu Vášho portfólia vs. portfólia Vašej konkurencia a analýzu celej kategórie.
Pokles môže mať 2 základné príčiny:
- Pokles celej kategórie, menej ľudí nakupuje takýto sortiment.
- Presun Vašich zákazníkov ku konkurencii, ktorá im ponúkla lepší sortiment, služby, ceny, vyššiu kvalitu, lepšie parametre, alebo ich len oslovila účinnejšou komunikáciou.
Správne zvolený prieskum dokáže odhaliť príčiny a nájsť najúčinnejšie riešenia, ktoré Vás posunú ďalej. A v konečnom dôsledku aj ušetriť Vaše finančné prostriedky na nesprávne zvolenú stratégiu.
Na všetky tieto otázky Vám pomôže vhodne zvolený prieskum trhu.